تولید صنعتی محصولات MDF با نرم افزار طراحی و تولیدWoodwork for Inventor

محصولات متنوعی از صفحات MDF تولید می شوند. تنوع این محصول از میز، کمد، کتابخانه، دراور تا کابینت آشپزخانه است که هرکدام محدوده خاصی از صنعت را تحت پوشش قرار میدهد. صنعت مبلمان منزل، مبلمان داری، کابینت آشپزخانه و لوازم التحریررا میتوان تولید کنندگان اصلی محصولات MDF دانست. در این مقاله سعی بر این است که با روند تولید محصولات MDF در صنعت ایران آشنا شویم.

معمولا دو روند اصلی در صنعت چوب و ام دی اف وجود دارد. یکی دسته تولیدکنندگان کارگاهی هستند و اقلب اقدام به تولید محصولات با ابزار های کارگاهی میکنند و بخش مهمی از فرایند تولید توسط نصاب و در محل مشتری انجام میشود. گروه بعدی تولیدکنندگان کارخانه ای هستند که معمولا با برندهای خاص اقدام به تولید می کنند و دارای دستگاه های پیشرفته و با تیراژ تولید بالا تر از کارگاه ها هستند.

این دسته بندی به این علت ارائه میشود که روند تولید ایم دو گروه اندکی متفاوت است. در کارخانه ها به دلیل دسترسی به دستگاه های روز دنیا و نرم افزار های قدرتمند، فرایند پیش تولید بیشتری برای برنامه ریزی ماشین آلات دارد اما پس از ورود اطلاعات به خط تولید فرایند تولید با نظم و سرعت بیشتری اجرا می شود و در کنار آن خطا ها کاهش خواهد یافت. در فرایند کارگاهی معمولا محاسبات و نقشه کشی ها در ذهن افراد انجام میشود و چه بسا در ادامه تولید کمبود مواد اولیه نشان از عدم محاسبه صحیح در مرحله پیش تولید حکایت کند. نرم افزار Woodwork For Inventor پلی بین تولید کارگاهی و کارخانه ای است. زیرا تمامی نیازهای تولیدکننده گان کارخانه ای را فراهم می آورد و در کنار آنها میتواند توسط کارگاه ها جهت گسترش کار و گذار از تولید کارگاهی به صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

ثبت سفارش: 

اولین مرحله در تولید محصول همیشه ثبت سفارش است. احتمالا شما کاتالوگ یا نمونه ای اولیه از محصول خود دارید و مشتری با دیدن آن اقدام به خرید میکند. یکی از مهم ترین چالش های صنعت چوب و ام دی اف همین مرحله است. به دلیل ماهیت محصولات ام دی اف که در دکوراسیون منزل یا اداره استفاده میشود تنوع سلایق و طرح های زیادی وجود دارد. معمولا مشتری ها عاقه مند به داشتن امکانات سفارشی و مطابق سلیقه خودشان در محصولاتشان هستند. برای مثال در ابعاد محصول دست می برند یا تنوع رنگ ها را تغییر میدهند و یا کشویی را کم یا زیاد میکنند. این موضوع تولید کنندگان کارخانه ای را با مشکل روبرو میکند زیرا آنها را از تولید روتین خارج کرده و چالش های خلق محصول جدید را بوجود می آورد. این موضوع خود خطای انسانی و اتلاف مواد اولیه را افزایش میدهد و در نهایت به افزایش زمان تحویل و افزایش قیمت منجر می شود.

اولین ویژگی نرم افزارwoodwork for inventor  در این مرحله خود را نشان می دهد.  تغییرات در محصولات قبلی با کمک این نرم افزار بسیار ساده تر از موارد دیگر است. شما میتوانید رنگ های مختلف را مطابق نظر مشتری به صفحات اختصاص دهید و یا ابعاد آن را مطابق فضای مشتری تنظیم کنید و در همان لحظه تصویر آن را به مشتری نمایش داده و سفارش را نهایی کنید. در تمام این فرایند تغییرات بصورت همزمان بر روی فایل های تولیدی و نقشه ها اعمال خواهد شد.

پیش تولید: 

در روند طراحی محصولات MDF پس از تایید طرح توسط مشتری و ثبت سفارش، تغییرات مورد نظر مشتری در محصول قبلی اعمال میشود. در مواردی که محصول تماما جدید است شروع به طراحی 3 بعدی آن می شود. این مرحله را میتوان طراحی محصول، پیش تولید، طراحی جزئیات یا نقشه کشی فنی نامید.

پس از تبدیل طرح از دو بعدی به سه بعدی مواد اولیه مورد استفاده در محصول به آن اختصاص داده میشود. جنس هر صفحه و رنگ آن تعیین میشود. در این صنعت میتوان از صفحات ام دی اف لمینیت شده یا نئوپان استفاده کرد. گاهی صنعتگران خودشان صفحات خام تهیه میکنند و بر آن روکش لمینیت میچسبانند. بعضی صفحات بصورت خام خریداری میشوند و بر روی آن ها رنگ پاشیده میشود. تمام این گزینه ها توسط طراح تصمیم گیری می شود. سپس برای پیرامون صفحات نوار PVC با ضخامت و رنگ مورد نیاز اختصاص داده می شود.

در مرحله بعدی طراح اقدام به تعیین یراق آلات مورد نیاز محصول می کند. یراق آلاتی مانند لولا، دستگیره، ریل و مینیفیکس بیشترین کاربرد را در محصولات دارند. تمام این یراق ها و یراق آلات دیگر در نرم افزار Woodwork for Inventor موجود است. یراق های جدید دیگری هم در این نرم افزار قابل ساخت است.

پس از تعیین و جانمایی یراق ها در محل مناسب خود یک بار دیگر طرح بازبینی می شود و درصورت صحیح بودن طراح اقدام به ایجاد سوراخکاری ها در طرح 3 بعدی میشود.

ایجاد سوراخکاری در نرم افزار Woodwork for Inventor کاملا اتوماتیک انجام میشود. به این مفهوم که نرم افزار محل قرار گیری یراق ها را شناسایی میکند و سوراخ ها را مطابق تنظیمات قبلی بر روی محصول اعمال میکند.

حال میتوان کل محصول را بصورت سه بعدی دید و تمامی نکات آن را بررسی کرد و خطاها یا تداخل ها در محصول را پیش از تولید رفع کرد.

نقشه کشی: 

در مرحله ی بعد طراح اقدام به تولید نقشه میکند. در این مرحله نیز بطور اتوماتیک نقشه ی تمامی صفحات ایحاد می شود و در تمپلیت مورد نظر قرار میگیرد. این نقشه ها دارای اطلاعاتی مانند قطر سوراخ فاصله ی آن از لبه های صفحه و عمق هر سوراخ است. تهیه نقشه مهم ترین تفاوت در روند طراحی محصولات MDF در کارگاه ها و کارخانه ها است. زیرا بسیاری از کارگاه ها دستگاه سوراخکاری در اختیار ندارند و بخش اعظم سوراخکاری ها در محل مشتری و توسط نصاب انجام میشود. لذا کارگاه ها معمولا با نقشه کار نمیکنند و همین موضوع شروع ایجاد تفاوت بین محصولات تولید کارگاهی با کارخانه ای است. تهیه نقشه تاثیر مهمی در رعایت تلرانس ها و افزایش کیفیت محصول نهایی دارد. تمام مراحل فوق در یک کارگاه معمولا درذهن یک فرد انجام میشود و عدم حضور آن فرد اختلال مهمی در تولید ایجاد می کند. اما با تهیه نقشه های سوراخ کاری صرف نظر از مونتاژ در محل مشتری و یا داخل کارخانه، کیفیت محصول نهایی حفظ میشود. لذا مهم ترین اقدام کارگاه ها برای افزایش کیفیت میتواند تهیه نقشه ی سوراخکاری محصول باشد.

لیست قطعات و آنالیز محصول: 

تهیه لیست قطعات مرحله بعدی کار طراح است. لیست قطعات تمامی اجزا و قطعات محصول را در خود جای داده است. اجزایی مانند صفحات، یراق ها، نوار PVC و باقی مواد و قطعات مورد استفاده در محصول. این لیست مهمترین خروجی این نرم افزار است زیرا امکان آنالیز های مختلف بر روی محصول را فراهم میآورد. میتوانید برآورد مساحت صفحات مصرفی و متراژ نوار مورد نیاز را بدست آورید. از تعداد لولا و دستگیره و مینیفیکس مطلع شوید و هزینه مواد اولیه را تخمین بزنید. این خروجی ها به علت اینکه بر مبنای فایل Excel ارائه میشود قابلیت تحلیل های بیشتری را هم فراهم خواهد آورد. سپس میتوانید لیست را برای خرید مواد اولیه ارسال کنید بدون آنکه نیا به بررسی بیشتر باشد.

تولید و CAM: 

در این مرحله از روند طراحی محصولات MDF میتوانید محصول را به خط تولید ارسال کنید و تماما محصول قابل تولید است. اما دو قابلیت دیگر نرم افزار محیط های CAM و چیدمان صفحات است که بخشی از فرآیند تولید است. درصورتی که دستگاه فرز CNC یا سوراخکاری CNC در اختیار دارید به راحتی میتوانید از تمام صفحات خروجی اتوماتیک دریافت کنید و به دستگاه CNC خود ارسال کنید. اکثر برند های معروف تولید کننده دستگاه ها و ماشین های صنعت چوب توسط نرم افزار Woodwork for Inventor پوشش داده میشوند. در کنار قابلیت بالا، امکان ایجاد چیدمان برش (لیست برش) نیز در نرم افزار وجود دارد. با کمک این بخش میتوانید برش صفحات را برنامه ریزی کنید و مصرف صفحات را بهینه کنید.

باقی مراحل برعهده خط تولید است و طراح میتواند فایل ها را بایگانی کند تا در آینده در صورت لزوم از آنها در طرح جدید استفاده کند. این کار با کمک محیط کپی محصول انجام میشود. شما میتوانید محصول جدید که دارای تغییراتی نسبت به محصول قدیمی است فقط با کپی کردن آن و اعمال تغییرات جدید تولید نماید.

جمع بندی: 

در این مقاله با روند طراحی محصولات MDF با کمک نرم افزار Woodwork for Inventor آشنا شدیم. در این روش شما زمانی برای پیش تولید اختصاص میدهید و زمان های دیگر را کاهش میدهد. با تولید محصول به این روش احتمال خطا در طراحی محصول و خطا در خرید مواد اولیه و یراق ها کاهش می یابد زیرا لیست آنها بصورت اتوماتیک آماده شده است و برش ها بهینه هستند. برآورد قیمت دقیق تر است و با خیال راحت تر قیمت محصول به مشتری ارائه میشود. همچنین در آینده درصورت سفارش محصولات قبلی بدون نیاز به انجام مراحل فوق به سرعت محصول قابل تولید است و زمان تحویل پروژه کاهش پیدا میکند. با خرید یک نرم افزار تمامی خط تولید، تامین و فروش شما متحول خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *